El programa Som Investigadores, pel qual ja han passat 30.000 estudiants de primària, s’estén per Espanya

09 Febrer 2024

Impulsat pel Barcelona Supercomputing Center, es tracta del més gran programa educatiu a Espanya per fomentar, especialment entre les nenes, l'interès per la supercomputació i les vocacions científiques i tecnològiques

Després de cinc anys de vida del programa, l'objectiu és implementar-lo a les comunitats autònomes on són presents les entitats que formen part de la Xarxa Espanyola de Supercomputació (RES)

'Els teus desitjos són ordres' és una de les missions del programa 'Som Investigadores' en què alumnes i alumnes de 3r i 4t de Primària aprenen com funcionen els superordinadors i aborden reptes tan estimulants com programar el seu propi videojoc. Aquesta és tan sols una de les activitats que componen aquest projecte impulsat el 2018 pel Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) per fomentar les vocacions científiques i tecnològiques, especialment entre les nenes, a l'era digital.

Durant els primers cinc anys de vida de 'Som Investigadores', 30.000 escolars de 9 i 10 anys han participat en aquest programa educatiu, l'activitat principal del qual són les visites al supercomputador MareNostrum del BSC. Ara, el programa s'ha estès per Espanya de la mà de les diferents institucions que formen part de la de la Xarxa Espanyola de Supercomputació (RES) i EuroCC-Spain, el node espanyol de la xarxa de Centres Europeus de Competència en supercomputació, big data i inteligència srtificial.

A la nova era digital en què estem immersos, l'ús massiu de dades i la intel·ligència artificial seran factors clau en les professions del futur en un àmbit, el científic i tecnològic, en què existeix actualment una marcada bretxa de gènere. Diferents estudis asseguren que moltes nenes perden interès en les carreres científiques a partir dels 12 anys, ja que les consideren més pròpies del gènere masculí i no creuen que sigui una sortida per a elles, cosa que posa de manifest la necessitat de col·laborar en la creació de models femenins a les àrees STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics).

“En totes les activitats de 'Som Investigadores', el referent femení és sempre molt present. Tots els projectes que expliquem estan dirigits per dones investigadores i els vídeos que s'hi mostren estan protagonitzats per científiques. El que intentem és que els estudiants que ens visiten surtin d'aquí sabent que aquest també és un camp per a les noies i que hi ha moltes dones treballant amb èxit en la investigació científica”, afirma Josep M. Martorell, director associat del BSC.

SCAYLE i BIFI s'incorporen al projecte

L'èxit del projecte, que el 2022 va ser guardonat amb el Premi Nacional de Recerca de Comunicació Científica que atorga la Generalitat de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), ha obert les portes a la incorporació d'altres entitats que formen part de la RES i EuroCC-Spain, com ara SCAYLE, el centre de Supercomputació de Castella i Lleó i l'Institut de Biocomputació i Física de Sistemes Complexos (BIFI) de la Universitat de Saragossa.

En total, durant el passat 2023, 8.400 alumnes de 420 centres educatius van participar a 'Som Investigadores' per aprendre, a través de diverses missions, què significa programar i donar instruccions a un ordinador, com funciona un circuit elèctric construït amb llimones i monedes, entendre com s’analitzen les dades que s’obtenen d’una simulació del fons marí i posar a prova els avantatges del càlcul en paral·lel, que és el mètode que utilitzen els superordinadors per obtenir resultats de forma més ràpida.

Per a les visites organitzades per les entitatsde la RES i EuroCC-Spain, s'ha desenvolupat una aplicació digital que permet visitar el supercomputador MareNostrum de manera virtual i cada centre ha adaptat els continguts originals creats pel BSC a les seves activitats presencials. SCAYLE va posar en marxa el programa el 2023 i ja ha rebut la visita de més de 700 alumnes de Primària, una xifra que esperen superar aquest any.

“Vam implementar el programa el curs 2022-2023 amb el suport de la Direcció Provincial de la Conselleria d'Educació i la de Mobilitat i Transformació Digital de la Junta de Castella i Lleó i des del principi va ser un èxit rotund que va superar les nostres previsions. Vam rebre una allau de peticions i vam haver d'obrir noves dates per no deixar fora cap escola. La resposta que hem rebut de les escoles, tant dels docents com dels alumnes i les alumnes, ha estat molt positiva, per la qual cosa estem molt satisfets”, ha assegurat Ruth Alonso Martínez, responsable del programa a SCAYLE.

L'aplicació digital permet que 'Som Investigadores' estigui obert a la incorporació de qualsevol centre escolar d'Espanya interessat a participar de manera remota des de les seves instal·lacions. BIFI ja ha portat a terme una prova pilot durant el darrer any i des de la RES i EuroCC-Spain s'espera que durant aquest any 2024 nous centres adoptin la iniciativa per ampliar el coneixement sobre com la supercomputació ajuda a resoldre els problemes de la societat i reduir la bretxa de gènere en l'àmbit científic i tecnològic.