Cursos i materials per a escoles

Amb l’objectiu de col·laborar en la promoció l’aprenentatge tecnicocientífic i reforçar el pensament computacional a les aules, el BSC posa a disposició dels docents materials i recursos dicàctics gratuïts i de lliure accés, que els ajudaran a fer que els alumnes pensin com investigadors.

Continguts BSC & mSTEAM per a aules 

En col·laboració amb mschools, hem dissenyat tres projectes STEAM que giren al voltant de la intel·ligència artificial i el machine learning. Aquests continguts estan adreçats tant per a alumnes de primària com de secundària. 

Auto-poemes

El mòdul Auto-poemes intel·ligència artificial i anàlisi lingüística. Els alumnes prendran consciència de la presència de la IA en aplicacions que fan servir a diari i desenvoluparan un simulacre d’intel·ligència artificial molt bàsic capaç de muntar poemes.


Com ensenyem als ordinadors?

En “Com ensenyem als ordinadors?" els estudiants experimentaran amb diferents apps que, fent servir la intel·ligència artificial, poden esbrinar caràcters, reconèixer dibuixos i trobar quadres famosos a partir de selfies.


Es pot simular la vida?

A la unitat “Es pot simular la vida?” els alumnes crearan una simulació analògica basada en el "Joc de la vida" de John Conway, un joc per a zero jugadors, que els permet fer les seves pròpies simulacions i entendre el paper dels ordinadors en l’estudi i en la comprensió de la nostra realitat.


Formació en pensament computacional per a professors

El BSC organitza un curs de formació per ajudar els professors de l’escola primària a introduir el pensament computacional a l’aula. El curs ofereix eines i coneixements educatius per ajudar a fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre els estudiants.

Consta de tres sessions de quatre hores cadascuna i s’impartiran els dissabtes 9, 16 i 23 de maig. En aquestes sessions, que tindran format de taller, alguns investigadors del BSC presentaran conceptes com la supercomputació, la intel·ligència artificial, la internet de les coses, simulacions o big data, per exemple. A més, els professors participaran en un taller per experimentar amb els continguts mSTEAM del programa mSchools en col·laboració amb el BSC.

Aquesta iniciativa té el suport de l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Barcelona Activa, Anthesis Lavola i mSchools (un programa promogut pel Mobile World Capital Barcelona, en col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i GSMA). Aquells professors que tenen dret a certificació, la podran obtenir a través del sistema informàtic del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Inscripcions al taller aquí.


Curs online sobre ML i IA en entorns de supercomputació

Amb l'objectiu d'apropar l'ús de la IA tant a estudiants d'informàtica com a professionals i investigadors de tots els àmbits que treballin amb algoritmes d'anàlisi i predicció de dades, el Barcelona Supercomputing Center (BSC) ha dissenyat un curs online sobre IA en entorns de computació d'altes prestacions.

En aquesta iniciativa, Josep Lluís Berral, creador de el curs i investigador del grup Data centric computing, introdueix els conceptes bàsics de paral·lelisme, rendiment i virtualització, així com machine learning, orientats tant a estudiants i investigadors iniciats en aquests camps com a aquells que els descobreixen per primera vegada.

El curs es divideix en tres parts fonamentals: rendiment en centres de processament de dades, machine learning i tecnologies de processament de dades distribuïts. Cada part disposa de vídeo-tutorials, que inclouen també una part teòrica i exemples pràctics, acompanyat d'una presentació i alguns exercicis. En els dos primers capítols, els tutorials presenten els fonaments teòrics per a la supercomputació i la intel·ligència artificial. En el tercer capítol s'introdueixen les plataformes Spark i BigDL per al processat de dades i deep learning, juntament amb casos pràctics. En total, Berral, amb l'ajuda de l'investigador Francisco Javier Jurado, han preparat més de cinc hores de vídeo-tutorials, al voltant d'aquests tres capítols, juntament amb els corresponents exercicis i exemples de codi, i addicionalment scripts per desplegar fàcilment els entorns de programari usats en el curs.