Les cookies del milió de webs més visitades produeixen més de 11.000 tones mètriques mensuals d'emissions de CO2

17 Febrer 2022
El BSC participa al projecte Carbolytics, de l'artista i investigadora Joana Moll, que cerca visualitzar l'impacte energètic de les cookies d'internet.

El Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC) participa al projecte Carbolytics, que busca investigar la petjada ecològica de l'ecosistema de tecnologia publicitària (AdTech per les sigles en anglès), de les quals la més coneguda són les cookies publicitàries. El seguiment i el registre del comportament dels usuaris s'ha convertit en un important model de negoci en la darrera dècada. Es tracta de la recopilació de dades sobre les activitats en línia dels usuaris, com llegir notícies, comprar productes, interactuar amb les xarxes socials o simplement navegar en línia.

L'artista i la investigadora Joana Moll és la responsable del Carbolytics i pretén cridar l'atenció sobre els costos socials però també ambientals de la recopilació de dades realitzada per aquestes corporacions. I és que elements com les cookies són consumidors d'energia i tenen, per tant, un cost ecològic i econòmic per a l'usuari.

Anàlisi de les cookies del milió de webs més visitades del món

Des del BSC s'han registrat i analitzat les dades obtingudes després d'accedir al milió de webs més visitades del món. Fernando Cucchietti i Patricio Reyes, investigadors del grup Data pre and post processing, van fer servir un navegador automàtic per accedir a totes aquestes pàgines i acceptar totes les cookies. Van calcular l'electricitat que costa moure per internet aquestes cookies des dels servidors fins als dispositius dels usuaris, tenint en compte la quantitat de gent que visita cadascun d'aquests llocs per mes, i van estimar el cost global energètic de les telecomunicacions. Finalment, van convertir aquesta estimació d'energia en l'equivalent d'emissions de CO2.

I aquestes són les dades: la investigació ha identificat més de 21 milions de cookies per visita única a tots aquests llocs web, pertanyents a més de 1.200 empreses diferents, fet que es tradueix en una mitjana de 197 bilions de cookies al mes, i vol dir aproximadament 11.440 tones mètriques mensuals d'emissions de CO2, l'equivalent a l'emissió mensual d'una ciutat espanyola d'uns 28.000 habitants. Aquest número reflecteix el trànsit de cookies basat en el navegador i no inclou altres activitats de seguiment de les aplicacions, per la qual cosa s'estima que aquest número és molt més alt.

Joana Moll, responsable del projecte: “Aquests números, encara que semblin petits en comparació amb altres indústries, només representen la punta de l'iceberg d'un ecosistema molt més gran. La indústria de la publicitat en línia és el principal model de negoci d'Internet i de les grans empreses del sector IT, com Google o Facebook. La recol·lecció de dades al navegador dels usuaris mitjançant cookies, només és un percentatge minúscul en comparació a la gestió algorítmica de dades necessària perquè la indústria de publicitat en línia funcioni. Tristament, no tenim accés a aquestes dades i les companyies no les faciliten, amb la qual cosa l’impacte mediambiental d’aquests processos és absolutament opac i impossible de regular”.

Aquesta investigació ha pres forma a Carbolytics, una instal·lació interactiva basada en la web que mostra el trànsit global mitjana de cookies en temps real.

El projecte es va presentar ahir a Eslovènia. Carbolytics ha estat comissionat per Aksioma, Institut d'Art Contemporani a Ljubljana (Eslovènia), en el marc de konS, plataforma d'art contemporani investigatiu, compta amb el suport del Ministeri de Cultura de la República d'Eslovènia i del Fons de Desenvolupament Regional Europeu de la UE; i en col·laboració amb el BSC, el Weizenbaum Institute i Sónar+D.